Wysiłek fizyczny jeźdźca procentuje w siodle

3

Ćwiczenia stabilizujące wprowadzane do „pozajeździeckiej” aktywności fizycznej osób jeżdżących konno  wyraźnie przekładają się na lepszą symetrię dosiadu – dowodzą naukowcy ze szkockiego Uniwersytetu w Edynburgu.

Chcąc realizować swoje jeździeckie ambicje i marzenia o sporcie konnym warto zadbać nie tylko o właściwe wyszkolenie konia, jego dietę oraz odnowę biologiczną. Na całym świecie coraz większą uwagę zwraca się również na wysportowaną sylwetkę jeźdźców oraz dodatkowy program treningowy realizowany poza stajnią. Badacze z  The Royal (Dick) School of Veterinary Studies na Uniwersytecie w Edynburgu zaprosili do programu naukowego 10 par koń-jeździec trenujących ujeżdżenie na średnim poziomie wyszkolenia. W ośmiotygodniowym programie  zaproponowano jeźdźcom 3 razy w tygodniu ćwiczenia obejmujące 22-minutowy tzw. trening stabilizujący mięśni głębokich.

Przed i po rozpoczęciu programu u każdej z par dokonano pomiaru we kłusie ćwiczebnych z wykorzystaniem elektronicznego padu, który oceniał m.in. średnią różnicę ciśnień pomiędzy lewą i prawą staną konia, maksymalny nacisk siodła oraz długość wykroku.

Jakie wyniki osiągnięto po ośmiu tygodniach dodatkowych ćwiczeń wykonywanych przez jeźdźców? Naukowcy stwierdzili istotną poprawę równowagi w siodle i wyrównanie ciśnień po obu stronach końskiego grzbietu. Ale to nie wszystko okazało się bowiem, że ćwiczenia stabilizujące mięśnie głębokie ludzkiego korpusu, pozwalały koniom na większą swobodę łopatki oraz dłuższy wykrok. Według pomiarów wykrok koni uczestniczących w badaniu zwiększył się średnio o 8,4 proc.

 

Redakcja Konia Zdrowego Jak gorąco zachęca do aktywności fizycznej. Ćwiczenia na ‚core’ znajdziecie u naszej zaprzyjaźnionej trenerki Kasi Bigos.

 

3 komentarze

Leave A Reply