Posiłek po treningu: o czym warto pamiętać?

3

Okres jesienno-zimowy to bardzo często moment, kiedy naszym podopiecznym szykujemy dodatkowe posiłki ‚po treningu’. O czym warto pamiętać przygotowując strawę dla naszego konia?

Naukowcy pracujący w Kentucky Equine Research (KER) przypominają, że każdy posiłek przygotowywany po końskim treningu powinien być nie tylko właściwie zbilansowany, ale przede wszystkim zawierać składniki, które pomogą naszemu zwierzęciu w regeneracji spracowanych mieśni.

Według lekarzy – Petera Huntingtona oraz Kathleen Crandell – w zimie, przy silnie obciążających treningach, kiedy nasz koń mocno się spoci, warto pamiętać o uzupełnieniu elektrolitów. Pomaga to m.in. w utrzymaniu właściwej gospodarki mineralnej oraz zapobiega odwodnieniu. Dobrym rozwiązaniem jest podawanie dodatkowego posiłku ‚na mokro’- wówczas zdecydowanie łatwiejsze okazuje się przemycanie końskim „niejadkom” wszelkich dodatków żywieniowych.

Po silnym wysiłku fizycznym bardzo ważne jest uzupełnienie węglowodanów (najlepiej około 30-45 minut po zakończonej pracy), które to pozwolą na ograniczenie ‚spalania’ mięśniowych zapasów glikogenu. Musimy pamiętać, że mięśniowy glikogen to cenny substrat energetyczny, bez którego nasz koń będzie ‚spalać’ własne mięśnie – a my zamiast przyrostu tkanki mięśniowej będziemy obserwować gwałtowne jego chudnięcie. Co istotne badania wykonane na ludziach wykazały, że podaż węglowodanów zaraz po wysiłku fizycznym wpływa na wychwyt glukozy z krwi i zwiększenie syntezy glikogenu – w porównaniu do sytuacji ,kiedy węglowodany podamy kilka godzin po aktywności fizycznej.

Istotnym elementem, o który powinniśmy pamiętać zastanawiając się nad składem dodatkowego posiłku, jest wzbogacenie go w produkty zawierające naturalne antyoksydanty oraz aminokwasy – chodzi m.in. o dwie witaminy – rozpuszczalną w tłuszczach witaminę E oraz witaminę C. Aminokwasy podane w paszy będą również przydatne w odbudowie ‚uszkodzonej’ tkanki mięśniowej (o nich warto także pamiętać karmiąc konie starsze, u których może dochodzić do znaczącej utraty tkanki mięśniowej). Czytaj również: Dobry trening wymaga białka i Mięśnie starszych koni wymagają szczególnego traktowania.

To, o czym właściciele koni powinni jednak pamiętać, to fakt, że każdy dodatkowy posiłek „po treningu” – ze względu na dużą podaż węglowodanów – powinien trafić do końskiego żłobu nie później niż cztery godziny po zakończeniu wysiłku. Jest to konieczne ze względu na sekrecję hormonu – insuliny oraz słabsze przyswajanie glukozy po tym czasie.

3 komentarze

  1. Jeśli podawany tuż po „tak”- warto tylko pamiętać, że trzeba to zbilansować z całodziennym zapotrzebowaniem energetycznym. Lekarze z KER sugerują wręcz by dodawać do posiłku melasę – my jednak podchodzimy nieco sceptycznie do takie ‚dobroci’ 😉

  2. niestety nie ma zbyt dużego wyboru – kukurydza ? też ma minusy. Ale melasa z trzciny cukrowej jest odżywcza jednak. czy wiadomo ile dodać do posiłku?

Leave A Reply